Pressmeddelande
Från (None)
2010-07-02 07:00


SÄS når toppresultat med att uppfylla vårdgarantin


Södra Älvsborgs Sjukhus långsiktiga arbete för att förbättra tillgängligheten och klara vårdgarantin fortsätter att visa positiva resultat. Den siste maj hade endast 80 patienter väntat längre än tre månader på ett första besök eller behandling vid sjukhuset. En förbättring med 73 procent jämfört med samma tidpunkt förra året. Totalt har SÄS ungefär 7000 nybesök per månad.

Det goda utfallet innebär att sjukhuset hittills fått 5,1 mkr i extra finansiering från regionen.

– Alla medarbetare har gjort en enorm insats för att vi ska nå så fina resultat. Vi ligger bäst till när det gäller måluppfyllelse bland sjukhusen i regionen, säger Christer Wettervik, tf sjukhusdirektör på Södra Älvsborgs Sjukhus. 

SÄS hade som mest närmare tvåtusen personer som hade väntat mer än 90 dagar under hösten 2007.  De senaste åren har sjukhuset därför arbetat målmedvetet med flera metoder för att korta väntetiderna och nå målen i vårdgarantin. I grunden ligger ett långsiktigt förändringsarbete som påbörjades redan 2002. Arbetet har gått ut på att förändra synsättet och fokus har varit inställt på planering utifrån variationer i efterfrågan istället för att koncentrera arbetet till väntelistor och köer. Successivt har också nya arbetssätt införts för att effektivisera processen för en snabbare handläggning av remisser och bättre planering av läkarresurser. En ökad framförhållning har gett en bättre tillgänglighet för patienterna.  Normalt ska patienterna bli kallade inom sju dagar efter att remissen kommit in. Tidigare kunde det ta betydligt längre tid. 

Parallellt med förändringsarbetet har också ett antal extra insatser genomförts för att arbeta bort tillfälliga toppar med hög efterfrågan. Många mottagningar har haft förlängda öppettider på helger och kvällar och operationer har genomförts utanför ordinarie arbetstider.

– Det är också värt att notera att samtidigt som vi har kortat väntetiderna till mottagningar och behandlingar så har antalet remisser ökat med nästan 27 procent de senaste fem åren, tillägger Christer Wettervik.

Patienterna ska alltid erbjudas den vård de är berättigade till. I de fall som sjukhuset inte kan erbjuda vård inom garantitiden ansvarar man för att patienten får komma till en annan vårdgivare än SÄS.  Sjukhuset har etablerat bra samarbeten med privata vårdgivare som kan erbjuda motsvarande vård.

– Vi kommer att fortsätta att effektivisera våra processer och vässa målen. Vi slår inte av på takten utan fortsätter att utveckla en vård utan långa köer, avslutar Christer Wettervik.


Nedan visas utvecklingen på Södra Älvsborgs Sjukhus när det gäller antal patienter som väntat mer än 90 dagar på besök från 2007 tom maj 2010.

Diagram vårdgarantiuppfyllelse på SÄS
Diagram: Antal väntande på besök 2007-2010


Nedan visas utvecklingen på Södra Älvsborgs Sjukhus när det gäller antal patienter som väntat mer än 90 dagar på behandling från 2007 tom maj 2010.

Diagram vårdgarantiuppfyllelse på SÄS
Diagram: Antal väntande på behandling 2007-2010

 

Fakta om vårdgarantin

  • Vårdgarantin innebär att du ska erbjudas vård inom de tidsgränser som anges i garantin.
  • Om du får en remiss till den specialiserade vården, ska du erbjudas en tid för besök inom 90 dagar. Det gäller även om du har sökt vård utan remiss. Efter beslut om behandling, till exempel operation, ska du erbjudas en tid inom 90 dagar. Det är samtidigt alltid den medicinska bedömningen som avgör om och när du får vård.
  • Vid misstanke om cancer och psykiatrisk sjukdom hos barn gäller kortare väntetider
  • Om garantitiderna inte kan uppfyllas ska sjukhuset aktivt hjälpa dig att ordna en tid hos en annan vårdgivare. Det kan bli inom Västra Götalandsregionen, hos en privat vårdgivare eller i ett annat landsting. Du kan inte själv välja vårdgivare.
  • Den 1 juli blir vårdgarantin lag då den förs in i Hälso- och sjukvårdslagen. Då har du som patient rätt till individuellt anpassad information kring din sjukdom, behandling och rätt till valfrihet samt om vårdgarantin.


Kontaktperson: Maria Bohlin, kommunikationschef, 0708-21 19 34
Pressjour, 033-616 24 44


Läs meddelandet som PDF