Pressmeddelande
Från Västra Götalandsregionen
2007-03-22 10:00


Sveriges största landsting genomför gemensamt pilotprojekt:

Inköp med socialt ansvar ger Hållbar upphandling


Sveriges tre största regioner och landsting, Västra Götalandsregionen, Stockholms Läns Landsting och Region Skåne kommer under våren 2007 att genomföra ett gemensamt pilotprojekt kring Hållbar upphandling. Det innebär bl a att deras leverantörer måste leva upp till bestämda sociala krav.

Inom ramen för begreppet hållbar utveckling finns, förutom de ekologiska och ekonomiska frågorna, även det sociala området. Denna del handlar om att ta ett socialt ansvar i sin verksamhet och detta kan innebära allt från arbetsmiljö- och jämställdhetsfrågor till frågor om skälig lön, mänskliga rättigheter och barnarbete

Projektet ska också redovisa en prioriteringslista som tar hänsyn till upphandlad volym och social risk dvs en tydlig definition som rangordnar vilka upphandlingsobjekt som blir relevanta för de krav som följer av hållbar upphandling.

Initiativet till projektet med hållbar upphandling kom ur en workshop som Stockholms Läns Landsting genomförde i september 2006. Workshopen hade syftet att kartlägga vilka krav på socialt ansvar man kan ställa i samband med upphandling av varor och tjänster.

För att frågan snabbt ska få tyngd och brett genomslag har projektet förankrats i landets tre största regioner. De kommer därmed att ställa samma krav på sina respektive leverantörer. Sammantaget svarar de tre landstingen för 55% av upphandlingsvolymen av sjukvårdsartiklar i Sverige.



Kontaktperson:
Arne Andersen, Västra Götalandsregionen, 0501-622 57, arne.andersen@vgregion.se. Per.Dahlgren, Stockholms Läns Landsting, 08-690 57 07, per.dahlgren@sll.se. Lars-Erik Lindström, Region Skåne, 046-755 00 07, lars-erik.lindstrom@skane.se.


Läs meddelandet som PDF