Ibland behöver landsbygden och skärgårdsområden mer flexibla lösningar än vad linjelagd kollektivtrafik förmår att erbjuda. Nu ska byalag, kommuner och andra med goda idéer få möjlighet att förverkliga sina kreativa idéer, med ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen. Samtidigt testas nya upplägg för anropsstyrd trafik i delar av Västra Götaland.
Kollektivtrafiken på landsbygden och i skärgården kan ibland vara svår att förse med kollektivtrafik i traditionell mening, som till exempel linjelagda bussar.
Där det bor få, behövs nya lösningar som är hållbara för resenärer, miljö och ekonomi. Kollektivtrafiknämnden beslutade därför att ställa tre miljoner kronor till förfogande i en pott, som olika intressenter kan söka medel ur, för att utveckla sina idéer.
– Jag hoppas att vi kommer att se många olika projekt växa fram ur det här initiativet, säger Ulrika Frick, ordförande i kollektivtrafiknämnden. Det kan handla om till exempel byabussar, om lösningar för samåkning eller andra idéer som gör att boende på landsbygden får bättre tillgång till arbete och service.
Sedan tidigare testar och utvecklar Västra Götalandsregionen, tillsammans med sitt bolag Västtrafik, lösningar för anropsstyrd trafik, som en del av ett projekt som har pågått sedan 2012.
Som ett resultat av projektet finns nu alternativet att använda anropsstyrd trafik under skolloven på drygt 70 linjer som inte går under skolloven, så att resenärer kan arbetspendla även under loven, när den linjelagda trafiken inte går.
Ett annat resultat av projektet är att tiden för förbeställning har halverats från två till en timme, samtidigt som informationen i Västtrafiks reseplanerare ska bli bättre och tydligare visa när anropstyrd trafik finns som alternativ.
– Nu kompletterar vi dessa försök och ska testa delvis nya upplägg för anropsstyrd trafik i ett tiotal kommuner. Detta kommer att göra kollektivtrafiken på landsbygden mer tillgänglig än tidigare.
Målbild för tågtrafiken 2035
Under nämndens möte bestämdes också att Målbild Tåg 2035, som varit ute på remiss i mars, skickas till regionfullmäktige för beslut. Västra Götaland ska vara en konkurrenskraftig region, där huvudorterna knyts samman och där det är lätt att ta sig till arbete och utbildning. Tågtrafiken spelar en avgörande roll i denna utveckling, och i målbilden är ambitionen att resandet med tåg ska trefaldigas fram till år 2035. När målbilden har fastställts i regionfullmäktige kan andra aktörer göra fördjupade studier inför de beslut om investeringar som sedan krävs.
* Anropsstyrd trafik innebär att resenären själv bokar och beställer sin resa. Trafiken utförs oftast med mindre fordon.
Övriga beslut och ärenden
Du hittar protokoll över samtliga beslut, handlingar, kontaktuppgifter, med mera, på vgregion.se/kollektivtrafik