Det är inte alldeles lätt att veta hur många som reser på en viss linje under en dag. Många avstår från att stämpla, och att manuellt räkna och intervjua passagerare är kostsamt. Därför testas nu alternativa sätt att räkna passagerare.
Kollektivtrafiknämnden beslutade under sitt senaste sammanträde att delfinansiera en förstudie, där man utnyttjar de kameror som redan finns på fordonen till passagerarräkning. En dator räknar ut antalet resenärer och beräknar också om det finns lediga utrymmen. Eftersom delar av utrustningen redan finns på fordonen, är metoden kostnadseffektiv.
- Med tillförlitliga siffror över hur många som reser kan kollektivtrafiken utvecklas på ett bättre sätt, på både kort och lång sikt, säger Ulrika Frick, kollektivtrafiknämndens ordförande.
Detta system för passagerarräkning kommer att testas på den elbusslinje som från sommaren 2015 kommer att gå mellan Chalmers och Lindholmen i Göteborg, inom ramen för projektet ElectriCity*. Elbusslinjen kommer att bli en arena för att testa tekniska lösningar som kan utveckla kollektivtrafiken.
Enhetligt utbud av skolkort, fritidskort och seniorkort för kommunerna
Kommuner kan köpa tillägg till kollektivtrafiken, för att ge skolelever och pensionärer billigare resor, till exempel. Men utbudet av tillägg behöver bli mera enhetligt, och därför beslutade kollektivtrafiknämnden att Västtrafik ska erbjuda:
- Två varianter av skolkort kompletterat med fyra varianter av fritidskort
- Tre olika varianter av seniorkort
Utöver detta kan kommunerna givetvis göra tillköp ur det ordinarie sortiment av biljetter och periodkort som resenärerna har tillgång till.
Prisjusteringar och slopade tillägg
Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen beslutar om kollektivtrafikens priser, med utgångspunkt i regionfullmäktiges budget. Under 2015 sker både kostnadsökningar och en utökning av trafiken, vilket ingår kollektivtrafiknämndens budgetsatsningar. Utöver detta behöver priserna höjas med i genomsnitt fem procent under 2015. Beslutet som togs i nämnden den 6 november innebär också att natt- och expresstilläggen tas bort, vilket förenklar för resenärerna.
Övriga beslut och ärenden
Du hittar protokoll över samtliga beslut, handlingar, kontaktuppgifter, med mera, på vgregion.se/kollektivtrafik
* Göteborgs stad, Volvo och Västra Götalandsregionen är initiativtagare till ElectriCity.