Pressmeddelande
Från Kollektivtrafiksekretariatet
2012-05-31 18:10


Kollektivtrafiknämndens sammanträde 31 maj

Fokus på att möta det ökande resandet – Uppdrag till Västtrafik 2013 och andra beslut från kollektivtrafiknämnden


Fler turer och plats för fler resenärer på kollektivtrafikens fordon. Detta samtidigt som resenärerna blir markant fler när trängselskatterna införs. Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd har nu beslutat om uppdraget till Västtrafik för 2013.

Kollektivtrafikens marknadsandel ska öka för en attraktiv och konkurrenskraftig region och Västtrafik ska arbeta för en fördubbling av resandet med kollektivtrafiken i hela Västra Götaland. Med de senaste årens kraftiga ökningar är målet på god väg att uppfyllas till år 2025.

Ökningen har gjort det trångt på vissa linjer, särskilt i Skövde, Uddevalla, Borås, Trollhättan, och Vänersborg och i några av regionens tunga pendlingsstråk. Högst tryck är det i stråken in mot Göteborg, och i och omkring vissa delar av Göteborg.

– Att åtgärda där det finns ett akut behov idag är viktigast, men också att vara redo för de nya resenärer som kommer när trängselskatten införs, säger Ulrika Frick, kollektivtrafiknämndens ordförande.

Västtrafik står inför en historisk satsning på kollektivtrafiken där de utökar trafiken med en helt ny pendeltågsträcka till Ale, utbyggt expressbussnät och tätare spårvagnsturer.

– Vi vill också att fossila bränslen ska fasas ut successivt och ersättas av bland annat el och biodrivmedel. Fortsatt anpassning för personer med funktionshinder ingår också i uppdraget.

Trafikförsörjningsprogrammet för Västra Götaland

Kollektivtrafiken ska fördubblas, och fler ska välja att åka kollektivt istället för med bil. I trafikförsörjningsprogrammet beskriver Västra Götalandsregionen kollektivtrafikens utveckling i länet, fram till år 2025. Kollektivtrafiknämnden beslutade att ställa sig bakom förslaget till trafikförsörjningsprogram.

Västra Götalandsregionen är ny kollektivtrafikmyndighet i länet sedan 1 januari 2012, och i ansvaret ingår bland annat att ta fram ett trafikförsörjningsprogram – strategin för hur kollektivtrafiken ska utvecklas i hela Västra Götaland.

För att klara fördubblingen av kollektivtrafiken till 2025 görs de största satsningarna i tyngre stråk, samt stråk som knyter ihop Västra Götaland och viktiga regionala centrum utanför länet. En väl utbyggd kollektivtrafik i städerna är också något som ges tydlig prioritet. Glest befolkade områden av länet kan i vissa fall få andra lösningar än reguljär trafik, som till exempel anropsstyrd trafik som man ringer och beställer.

– Vi satsar hårdast där vi har störst möjlighet att locka många resenärer. Men samtidigt ska det finnas en minsta servicenivå även på landsbygden, säger Ulrika Frick, kollektivtrafiknämndens ordförande.

Förutom att antalet resor ska öka, ska också kvaliteten bli bättre. 85 till 90 procent av resenärerna ska vara nöjda genom att trafiken ska bli punktligare, att det ska bli enklare att resa, och biljettsortimentet ska vara attraktivt.

Tillgänglighetsanpassningar ska göra det lättare för alla att resa, inte minst de med funktionshinder. Och för att minska miljöpåverkan ska kollektivtrafiken gå över till fossilfri energi, minska utsläppen och även buller.

I arbetet med att ta fram programmet har ett stort antal organisationer deltagit i dialog. Näringsliv, universitet, och representanter för olika resenärsgrupper har deltagit och kommit med synpunkter. Samtliga kommuner i Västra Götaland har haft en viktig roll i samrådet och därigenom medverkat till framtagandet av programmet.
Förslaget till trafikförsörjningsprogram beslutas av regionfullmäktige 18 september.

Justering av Västtrafiks priser tidigarelagd

Stora satsningar på kollektivtrafiken inför 2013 och högre kostnader, bland annat för diesel, gör att Västtrafik går mot ett underskott under 2012. För att förbättra ekonomin föreslår kollektivtrafiknämnden att regionfullmäktige låter Västtrafik höja sina priser med omkring 6 procent från den 1 oktober 2012. Höjningen var planerad, men läggs tre månader tidigare.

Prognosen pekar mot cirka 90 miljoner kronor i underskott för Västtrafik och bolagets styrelse har därför gett Västtrafik i uppdrag att vidta åtgärder som ska minska underskottet.

En av flera åtgärder är den tidigarelagda prishöjningen, som kommer att förbättra årets resultat med cirka 25 miljoner kronor.

Höjningen ligger på omkring 6 procent, och cirka tre procent motsvaras av att varor och tjänster som Västtrafik köper in har ökat i pris. Resterande del, tre procent, är kostnader för de stora satsningar som görs i kollektivtrafiken inför trängselskattens införande i januari 2013. Det är viktigt att komma ihåg att Västtrafik inte får några intäkter från trängselskatten.

Västra Götalandsregionen betalar ungefär hälften av kostnaden för varje gjord resa och den andra hälften bekostas av resenären. Ett ökat resande och en växande kollektivtrafik betalas alltså delvis både av resenärerna och av Västra Götalandsregionen.

Första trafikpliktsbeslutet. Sträckan Göteborg–Halmstad

I och med den nya kollektivtrafiklagen ska varje läns kollektivtrafikmyndighet besluta om trafikplikt inför trafikbolagens upphandlingar.

Idag beslutade därför kollektivtrafiknämnden, i sitt första trafikpliktsbeslut, att låta sträckan Göteborg–Halmstad omfattas av trafikplikt.

Därmed finns förutsättningar för Öresundståg AB att fortsätta med upphandlingen av tågtrafiken på sträckan, och att upprätthålla och utveckla dagens trafik.

Övriga beslut och ärenden

Du hittar protokoll över samtliga beslut, handlingar, kontaktuppgifter, med mera, på vgregion.se/kollektivtrafiknamnden



Kontaktperson: Ulrika Frick (mp), ordförande, tel: 0702-70 40 93.
Alex Bergström (s), förste vice ordförande, tel: 0706-93 24 44. Birgitta Adolfsson (fp), andre vice ordförande, tel: 0702-33 35 11. Tomas Zeljko, kommunikationsansvarig, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiksekretariat, tel: 0702-00 34 41.


Läs meddelandet som PDF