Pressmeddelande
Från Patientnämndernas kansli
2007-01-30 11:00


Patientnämndernas årsredovisning 2006

Dialog - nyckeln till bra vård och gott bemötande


Bakom varje ärende som anmäls till patientnämnderna kan det ligga mycket lidande och vånda. Därför är det av yttersta vikt att ärendena tas på allvar av vårdgivare och andra berörda. Glädjande nog kan nämnderna se tillbaka på många förbättringar under 2006 som ett direkt resultat av patienternas kontakt med nämnderna.

  • Alla har rätt till vård på lika villkor, det gäller också patienter med skyddad identitet. Patientnämnderna och Etikkommittén har gemensamt uppmärksammat Regionstyrelsen på svårigheten för patienter med skyddad identitet att få tillgång till både akut och planerad vård.
  • När påpekanden gjorts från nämnderna om dåligt bemötande vid någon enhet har detta ofta lett fram till att bemötandefrågorna tagits upp till diskussion och personalen har utbildats i dessa frågor.
  • Synpunkter från patienter har bidragit till att rutiner ändrats inom vården. Så har skett när det gäller kallelser, remisser och intyg.
  • Patientnämnderna har agerat för att samma tolkning av regelverket skall gälla i hela regionen för patienter med behov av elrullstolar. Det skall inte bero på var patienten bor om man skall få elrullstol eller inte.
  • Transsexuella patienter är en grupp vars möjligheter att få vård inom Västra Götalandsregionen särskilt lyfts fram som ett viktigt område till regionledningen.
    • Av de cirka 4000 patienter som kontaktat patientnämnderna anser sig drygt 1000 ha blivit felaktigt eller för sent behandlade eller inte ha fått någon behandling alls eller att de fått komplikationer och biverkningar. Många frågor har gällt vårdgaranti och valfrihet och mycket tid har fått läggas på att förklara hur regelverket kring dessa områden fungerar. Andra synpunkter har gällt problem att komma fram på telefon till primärvården. Äldre patienter har haft svårt att förstå tekniken med knappval på telefon och en del patienter har inte blivit uppringda av vårdcentralen trots att man fått information om att så skulle ske. Liksom tidigare år är det kvinnorna som står för flest ärenden till patientnämnderna gällande bemötande i vården.

      När patientnämnderna summerar 2006 kan man konstatera att antalet anmälningar till patientnämnderna var strax över 4000, en liten ökning jämfört med föregående år.
      Patientnämnderna finns i Uddevalla, Göteborg, Borås och Mariestad.



      Kontaktperson:
      Patientnämnden Uddevalla, Gunila Blomqvist, 0522-67 08 60

      Patientnämnden Göteborg, Karin Norin-Nilsson, 031-63 70 10
      Patientnämnden Borås, Anna-Carin Antonsson, 033-17 48 50
      Patientnämnden Mariestad, Margareta Lönn, 0501-621 80
      hela verksamheten, Dan Jonsson 0521-275 276


      Läs meddelandet som PDF