Att Coca Colaflaskan var designad av en man från Surte och att Hasselbladskameran var gjord i Göteborg, hade amerikanarna ingen aning om. Och att det ska resas en nio meter hög Pinocchiostaty i Borås tyckte man var fantastiskt.
Över 600 inbjudna amerikanska gäster fanns på plats när ambassadör Jonas Hafström på onsdagen invigde utställningen Discover Sweden på den svenska ambassaden, House of Sweden, i Washington DC. Västra Götalandsregionen ansvarar för utställningens tema om kulturturism.
Utställningsbesökarna fick uppleva Västra Götaland i text och bild och inte minst musik. Läckö Slott, Göta kanal, Göteborgs symfoniker, hällristningarna i Tanum och Göteborgsoperan var några av de besöksmål och upplevelser med kulturell klang som invigningspubliken fick ta del av. "Fantastic", "amazing", "I have to go there", var spontana kommentarer från besökarna som passerade Västra Götalands monter. Inte minst uttryckte många förvåning över att det fanns så många kopplingar mellan USA och Västra Götaland. Inte ens ambassadör Jonas Hafström visste att Coca colaflaskans upphovsman hade ett västsvenskt ursprung.
– Otroligt, menade han. En amerikansk ”nationalsymbol” som designats av en svensk.
Utställningen Discover Sweden pågår i två månader och Västra Götalandsregionen följer i mitten av maj upp satsningen med att arrangera ”kulturvecka” med House of Sweden i Washington som bas. I samarbete med Göteborgs universitet planeras seminarier och workshops med fokus på kulturturism och kreativ utveckling. Under samma period genomför även Bohuslän Big Band, knutet till Vara konserthus, en kortare konsertturné i Washington. Bland annat ges en konsert i Kennedy Center, Washingtons stora kulturarena. Discover Sweden avslutar det 20 månader långa invigningsprogrammet för Sveriges nya ambassad i USA, House of Sweden. Under perioden beräknas mellan 20 000 och 30 000 besökare.