Fem primärvårdsstyrelser kan bli en vid årsskiftet
Dagens fem primärvårdsstyrelser i Västra Götalandsregionen, kan från och med 2012 bli en enda styrelse. Det beslutade regionstyrelsen på tisdagen att föreslå regionfullmäktige, som tar det slutliga beslutet.
Förändringen för styrningen av primärvården är en fortsättning på de förändringar som tidigare gjorts i Västra Götalandsregionens politiska organisation.
Det handlar om den politiska styrningen av Västra Götalandsregionens egen primärvårdsverksamhet, bland annat vårdcentraler, mödravård och barnhälsovård.
En särskild organisationsberedning har haft uppdraget att utreda frågan. Genom omvalet till regionfullmäktige den 15 maj, då styrelser och nämnder på nytt ska utses, har frågan fått ny aktualitet. Och nu föreslås alltså att antalet primärvårdsstyrelser minskas från dagens fem till en från och med 2012.
Regionstyrelsen föreslår också att fullmäktige ger regionstyrelsen i uppdrag att återkomma med förslag till styrelsens sammansättning, säte, reglemente och uppdrag med mera.
Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande. Beslutet avgjordes genom votering.
Regionen om ”Situationen i det svenska järnvägsnätet”
Järnvägen mellan Borås och Göteborg har för låg kapacitet och är inte konkurrenskraftig. Dessutom måste risken för driftstörningar på Hamnbanan i Göteborg uppmärksammas. Det skriver regionstyrelsen i sina synpunkter på Trafikverkets rapport ”Situationen i det svenska järnvägsnätet”.
I rapporten ger Trafikverket en beskrivning av kapacitetbegränsningarna i järnvägsnätet 2010.
Med anledning av rapporten har regionstyrelsen beslutat att lämna en skrivelse till Trafikverket och Näringsdepartementet. Styrelsen anser att det är viktigt att de nationella myndigheterna har en så korrekt bild som möjligt av problemen med järnvägsnätet i Västra Götaland.
Regionstyrelsen nämner bland annat två exempel där man anser att bilden av järnvägsnätet behöver fördjupas – järnvägen mellan Borås och Göteborg samt Hamnbanan i Göteborg.
Dålig kapacitet sänker konkurrenskraften
Järnvägen mellan Göteborg och Borås beskrivs i Trafikverkets rapport som tämligen problemfri med inga eller små kapacitetsbegränsningar. Men eftersom järnvägen är enkelspårig anser regionstyrelsen att restiden mellan städerna inte är konkurrenskraftig. Enligt regionstyrelsens uppfattning är järnvägen mellan Borås och Göteborg otillräcklig vad gäller hastighetsstandard och kapacitet.
Risk för driftstörningar på Hamnbanan
Västra Götalandsregionen håller med Trafikverket om att Hamnbanan i Göteborg är en sträcka med stora kapacitetsbegränsningar. Hamnbanan är en av de viktigaste järnvägarna i landet för godstransporter. Men Västra Götalandsregionen anser också att godsflödena till Göteborgs hamn är helt beroende av att den enkelspåriga järnvägsbron vid Marieholm inte drabbas av allvarliga driftstörningar. Vidare anser regionen att säkerhetsaspekten är viktigt och behöver uppmärksammas i analysen över järnvägsnätet.
Information om övriga beslut i finns korthet på Västra Götalandsregionens hemsida.