Järnvägen är den enskilt viktigaste infrastrukturfrågan för Västra Götaland, men även vägnätet behöver investeringar. Det anser Västra Götalandsregionen i ett yttrande till Trafikverket. Dessutom är det viktigt att nå klimatmålen samt att koppla ihop Västra Götaland med Norge och Danmark.
Att modernisera järnvägsnätet och att utöka kapaciteten är enligt Västra Götalandsregionen den viktigaste infrastruktursfrågan i den nationella infrastruktursplanen. I ett yttrande till Trafikverket anser regionstyrelsen att ett principbeslut bör tas om att bygga Götalandsbanan och Europabanan. Styrelsen säger att ett sådant beslut är viktigt, inte minst för många kommuner som måste beakta järnvägsfrågan i sin bebyggelseplanering.
Tre sträckor anses prioriterade
- Göteborg – Stockholm med Västra Stambanan/E20 och Götalandsbanan/väg 40 och E4. Styrelsen menar att Västra Stambanan bör utvecklas och Götalandsbanan byggas.
- Oslo – Göteborg – Malmö – Köpenhamn. Här vill styrelsen att den svenska och norska regeringen gemensamt ska utreda möjligheterna för en ny järnväg med bättre kapacitet och att Europabanan byggs för att bland annat nå Köpenhamn.
- Göteborg – Borås – Skövde – Trestad, anses vara fyra viktiga tätorter och som behöver bindas ihop med snabb och frekvent kollektivtrafik.
Utbyggnad av E20
Även om Västra Götalandsregionen i yttrandet anser att merparten av resurserna bör satsas på järnvägen behöver viktiga vägstråk också investeringar. På E20 behövs flera åtgärder i Göteborgsområdet. Dessutom är det nödvändigt att bygga mötesseparering längs E20 för att höja trafiksäkerheten och tillgängligheten.
För att ytterligare skynda på utvecklingen av E20 yrkade den politiska ledningen, i ett separat ärende, på att undersöka möjligheten att tillsammans med kommunerna och näringslivet, förhandla med staten om en medfinansiering för att hitta en lösning för E20 från Vårgårda till länsgränsen till år 2025.
Klimatmålen måste uppfyllas
Kravet på att transportsystemet ska bidra till att nå klimatmålen måste påverka samtliga strategier. Västra Götalandsregionen anser att miljövinster bör bli mer jämförbara med kortade restider och trafiksäkerhetsförbättringar.
För att öka effektiviteten i transportsystemet vill Västra Götalandsregionen satsa på en ordentlig utbyggnad av IT-infrastrukturen. Dessutom pröva möjligheten att låta exempelvis högstadieelever börja skoldagen en timme senare för att förbättra kapaciteten i kollektivtrafiken. Att skapa ekonomiska och andra incitament för att öka samåkning är ännu en åtgärd för att öka effektiviteten i transportsystemet, dessutom kan dessa satsningar hjälpa till att nå klimatmålen.
Ärendena avgjordes genom votering. Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna reserverade sig mot besluten till förmån för egna yrkanden.
Det är beredningen för hållbar utveckling (BHU) som har svarat på Trafikverkets remiss om hur man kan öka kapaciteten och höja effektiviteten i transportsystemet. BHU består av representanter för kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Yttrandet har sammanställts av Västra Götalandsregionen och avgetts till Trafikverket av regionstyrelsen.
Läs om
samtliga beslut som togs under regionstyrelsens sammanträde.