Pressmeddelande
Från (None)
2010-09-03 14:00


Bemötandet på SÄS får högt betyg när patienterna betygsätter vården


Under våren 2010 har samtliga avdelningar och de flesta mottagningar på Södra Älvsborgs Sjukhus deltagit i den första nationella patientenkäten som visar hur patienterna upplever kvaliteten i vården. Enkäten omfattar somatisk och psykiatrisk vård, och har besvarats av personer som vistats på en avdelning eller besökt en mottagning under våren 2010. Sammanlagt 2028 personer svarade av totalt 3620 tillfrågade, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 59 procent. Frågorna rör bland annat information, delaktighet, bemötande, väntetider och läkemedel.

Bemötandet får högst poäng

Enkäten visar att patienterna är mest nöjda med bemötandet där sjukhuset får hög poäng. Där möter sjukhuset regionens övergripande kvalitetsmål i handlingsprogrammet för God Vård. SÄS får även höga poäng när det gäller Förtroende, Upplevd nytta och om man skulle rekommendera sjukhuset.  När det gäller Delaktighet och Information når man inte lika högt. 

– Resultatet blir en viktig del i vårt förbättringsarbete. Eftersom samtliga landsting och regioner deltar kommer vi i höst för första gången att kunna jämföra oss med sjukhus i hela Sverige. Jag är övertygad om att det i förlängningen ger bättre vård, säger Christer Wettervik, tf sjukhusdirektör.

Arbetet med att analysera resultatet, som fortfarande är ett arbetsmaterial, påbörjas nu men preliminära siffror visar att den somatiska vården som väntat får höga poäng på tillgänglighet. Även patienterna inom psykiatriska öppenvården är nöjda och anser i hög utsträckning att de får sina behov tillgodosedda. De känner sig också delaktiga i besluten om sin vård och anser att de får tillräckligt med information om sitt tillstånd. 

– Vi avvaktar nu presentationen av de regionala och nationella resultaten för att kunna göra jämförelser mellan olika specialiteter, avslutar Christer Wettervik.

Fakta om NPE (Nöjd patientenkät)

Samtliga landsting och regioner i Sverige deltar. Företaget Indikator, Institutet för kvalitetsindikatorer AB, ansvarar på uppdrag av SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) nationellt för genomförandet. Resultatet kommer att presenteras offentligt via Indikators webbplats under oktober månad.
Resultatet som redovisas baseras på sju indikatorer: Bemötande, Delaktighet, Information, Tillgänglighet, Förtroende, Upplevd nytta, Rekommendera.



Kontaktperson: Christer Wettervik, tf sjukhusdirektör, 033-616 10 00
Maria Bohlin, Kommunikationschef, 0708-21 19 34


Läs meddelandet som PDF