Pressmeddelande
Från SÄS
2014-10-17 13:30


Bra bemötande på SÄS enligt patienterna i nationell enkät


Det är genomgående höga omdömen som patienterna ger SÄS somatiska (kroppsliga) vård i årets nationella patientenkät. Enkäten visar att patienter som legat inne på sjukhuset framförallt är mycket nöjda med bemötandet och tillgängligheten.

Där ligger SÄS över riksgenomsnittet. På en skala får bemötandet 94 av 100 och tillgängligheten 86 av 100. Man är nöjda med vården på sjukhsuet och kan i mycket hög grad rekommendera den. Jämfört med förra mätningen 2012 har resultatet förbättrats inom de flesta områden och då framförallt när det gäller bemötande, delaktighet och information.

- Det är glädjande resultat som kommer fram i enkäten, säger sjukhusdirektör Thomas Wallén. Vi fortsätter att hålla en hög nivå och vi lyckas förbättra oss inom flera områden. Kraven och förväntningarna har ökat de senaste åren när det gäller delaktighet och information. Min tolkning av resultatet är att SÄS medarbetare tar dessa frågor på stort allvar.

Många kan rekommendera SÄS till andra

När det gäller öppenvården - när man kommer till sjukhuset på dagtid - har SÄS i likhet med regionen och riket höga omdömen. Sjukhuset får höga betyg på bemötande och förtroende och många kan tänka sig att rekommendera SÄS. På en skala får SÄS 94 av 100 i bemötande, 92 av 100 i förtroende och 92 av 100 när det gäller att rekommendera vården. Jämfört med 2012 ligger man på ungefär samma nivå i år 2014. Det område där resultaten gått ner något de senaste två åren är tillgänglighet både inom sluten- och öppenvård.

- Även om vi i ett Sverigeperspektiv fortfarande har korta köer och god tillgänglighet är vi medvetna om att vi har tappat det senaste året och gått ner från vår topposition i regionen. Det är något som vi har fokus på och vi arbetar för att komma ikapp, säger Thomas Wallén.

Fakta om enkäten

  • Den nationella patientenkäten genomfördes under våren 2014.
  • I enkäten svarar patienter på frågor kring bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta, om man kan rekommendera vårdgivaren samt helhetsintrycket.
  • Nationell Patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande undersökningar av patientupplevd kvalitet inom hälso- och sjukvården.
  • Den första undersökningen genomfördes 2009. Mätningar genomförs sedan dess årligen, vartannat år inom primärvården och vartannat år inom specialiserad vård.
  • Alla landsting och regioner deltar i arbetet som samordnas av SKL, Sveriges kommuner och landsting.

Resultatet i den nationella patientenkäten



Kontaktperson: Sjukhusdirektör Thomas Wallén, via pressjouren tfn 033-616 2444.


Läs meddelandet som PDF