Pressmeddelande
Från SÄS
2012-10-12 14:20


God hygien och hög tillgänglighet på SÄS enligt patienterna


SÄS upplevs som det renaste sjukhuset i Västra Götalandsregionen och har hög tillgänglighet jämfört både med regionen och landet i stort. Det visar den nationella patientenkäten från SKL.

– Enkäten om hur patienterna upplever kvaliteten är ett bra sätt att få vetskap om vad vi kan bli bättre på, säger Lotta Lundell, vårdutvecklare och samordare för enkäten. Den är patienternas syn på oss och ger oss möjlighet att bli än mer patientorienterade. Enkäten omfattar områden som vi själva sällan mäter och är därför ett viktigt verktyg att ta tillvara.

Lotta Lundell, samordnare för patientenkäten. Foto: Pernilla Lundgren, fotomedia SÄS.
Lotta Lundell med patientenkäten, Vi behöver din hjälp i vårt ständiga
förbättringsarbete. Foto: Pernilla Lundgren, Fotomedia.
Klicka för högupplöst bild.

Idag fredag har SKL, Sveriges kommuner och landsting, presenterat resultatet av den nationella patientenkät som genomfördes under våren inom somatisk och vuxenpsykiatrisk öppen- och slutenvård. I stora drag bedömer patienterna SÄS ungefär som både regionen och riket i stort - men med bättre omdömen på ett par områden: renlighet och tillgänglighet.  

På frågan ”anser du att avdelningen var tillräckligt ren?” får SÄS omdömet 94 på en skala 0-100 jämfört med 84-89 för de andra sjukhusen i VG-regionen. Frågan är ställd på somatiska vårdavdelningar och är en av många frågor om patientupplevd kvalitet.

Högre tillgänglighet än vid första mätningen 2010

När patienterna skattar tillgängligheten får den somatiska slutenvården omdömet 87 av 100, jämfört med 80 för VG-regionen i stort och 81 för Sverige. Tillgängligheten har också ökat sedan den första mätningen 2010. Vad gäller öppenvård är SÄS hamnar SÄS i stort sett på samma nivå som andra.

– Vi har höga mål om tillgänglighet och därför är det förstås glädjande att patienterna uppskattar resultatet av det arbetet, säger sjukhusdirektör Thomas Wallén. Samtidigt ser vi att vi får ett lägre betyg för information och delaktighet och där behöver vi bli bättre. Vi har i år påbörjat ett metodiskt förbättringsarbete för att ytterligare öka fokuset på patienternas behov och upplevelser av vården och i det sammanhanget är enkäten ett värdefullt bidrag. 

Patientenkäten - ett verktyg i förbättringsarbetet

Monica Hjelmgren, verksamhetschef på hjärt-lungkliniken, ser enkäten som en temperaturmätare av hur patienterna uppfattar vården och som ett av flera verktyg i verksamhetsutveckling. Kliniken har den här gången fått mycket bra omdömen bland annat om bemötande och om kliniken rekommenderas till andra, medan till exempel information och delaktighet i slutenvården ligger något lägre än genomsnittet i regionen och riket.

Monica Hjelmgren. Foto: Pernilla Lundgren, SÄS
Monica Hjelmgren, verksamhetschef på hjärt-lungkliniken.
Foto: Pernilla Lundgren
.

– Det finns både sådant som vi ska vara stolta över och sådant som vi behöver tänka till om, säger Monica Hjelmgren. Nu behövs en djupare analys och fortsatt diskussion både i klinikledningen men framförallt på enhetsnivå. Allt förbättringsarbete görs bäst nära verksamheterna.

För den psykiatriska vården är resultatet något annorlunda både för SÄS, i regionen och på nationell nivå. Tillgängligheten upplevs som sämre generellt men även här hamnar SÄS på en högre nivå än genomsnittet, med omdömet 66 av 100 för både öppen- och slutenvården jämfört med 61-62 för riket. Siffrorna bör tolkas med viss försiktighet på grund av låg svarsfrekvens inom psykiatrin.

Totalt skickades drygt 9000 enkäter ut i våras till patienter efter deras vård på SÄS. Frågorna handlar om bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta och helhetsintryck. Slutligen får patienterna svara på frågan ”skulle du rekommendera den här avdelningen till andra?”. För både somatisk och psykiatrisk vård hamnar SÄS generellt sett på samma nivåer som Västra Götalandsregionen och Sverige i stort. Resultatet i sin helhet av den nationella patientenkäten finns på SKL:s webbplats.



Kontaktperson: Pressjouren, tfn 033-616 2444


Läs meddelandet som PDF