Försöket med en så kallad lättvårdsambulans har fallit så bra ut att det nu blivit en del av den ordinarie verksamheten inom akutkliniken. Syftet är att avlasta akutambulanserna genom att transportera patienter med begränsat medicinskt behov, framförallt mellan olika sjukhus eller andra vårdgivare.
– Att lättvårdsambulansen nu blir kvar permanent är ett kvitto på att verksamheten varit effektiv och lyckosam, säger verksamhetschefen Marie Gardtman. Vi har varit nytänkande på detta område och dessutom först i Sverige med en sådan här lösning.
Lättvårdsambulansen. Foto: Pernilla Lundgren, SÄS. Högupplöst bild.
Lättvårdsambulansen med ambulanssjuksköterskan Pär-Anders Svensson. Foto: Pernilla Lundgren, SÄS. Högupplöst bild.
Testet med en lättvårdsambulans började som en pilotstudie 2011, förlängdes därefter som projekt och är sedan årsskiftet 2014 ordinarie verksamhet. Den är ett slags mellanting mellan akutambulans och sjuktransport för transporter framförallt mellan olika vårdenheter, till exempel mellan SÄS och Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg inför och efter hjärtoperationer.
"Den rullande vårdavdelningen"
Ambulansen används när det finns ett vårdbehov under transporten och har i princip samma utrustning som en akutambulans. Förutom prio 3-transporterna används den också på prio 1-uppdrag som första livräddande instans när den är närmast lediga akutenhet. Skillnaden mot akutambulanserna är att lättvårdsambulansen bemannas med en person istället för två.
Internt kallas den för ”den rullande vårdavdelningen” eftersom fordonet i viss mån har samma funktion som en vårdavdelning, fast för transporter. Om det skulle uppstå ett akutläge stannar föraren, sätter in de åtgärder som behövs och kan också kalla på förstärkning. Tre ambulanssjuksköterskor delar på arbetspassen, varav Pär-Anders Svensson är en.
– Vår patientgrupp har det minst lika bra här som i de vanliga akutambulanserna, säger han. Det finns mer plats, mer komfort och vi har satsat på ”mjukvara” som att lägga in trasmattor och ha en enkel kaffeautomat. Mitt mål är att varje patient ska få det bästa bemötandet och den bästa upplevelsen av sin sjukhusvistelse när hon eller han åker med oss. Personligen trivs jag fantastiskt bra med detta, det är verkligen min grej.
– En erfarenhet är att det är lätt att prata med varandra när man inte har ögonkontakt. Många patienter blir väldigt öppna och personliga när de kan prata med mig på visst avstånd, säger Pär-Anders Svensson. Vi har ju ofta gott om tid ihop när vi är ute och åker. Många vågar berätta om sin rädsla inför en operation och inte sällan blir det ett tillfälle att i lugn och ro prata om deras sjukdom. Det är mer regel än undantag att en patient som är orolig inför sin vård vid avfärd är mer lugn och vid gott mod när vi lämnar av dem.
Säker vård och god omvårdnad
Bakgrunden till försöket är politiska beslut om att ambulanserna ska nå 90 procent av patienterna i upptagningsområdet inom 20 minuter vid akuta och livshotande situationer. I kombination med att ambulansuppdragen blivit allt fler behövde SÄS hitta en lösning för att avlasta akutambulanserna.
2013 hade lättvärdsambulansen närmare 1500 uppdrag vilket är en mycket hög beläggning. Förutom den huvudsakliga målgruppen kör lättvårdsambulansen de flesta kuvöstransporter mellan SÄS och Sahlgrenska. Då är också personal från neonatalavdelningen med i bilen.
– Patienterna får en säker vård och dessutom god omvårdnad i lättvårdsambulansen, säger Marie Gardtman. Modellen gagnar alla parter och det känns väldigt bra att verksamheten nu är en del av vårt uppdrag i stort.
Marie Gardtman, verksamhetschef akutkliniken. Foto: Pernilla Lundgren, SÄS.
Högupplöst bild.