Befolkningen i Västra Götaland allt mer positiv till vården. Förtroendet för vården har ökat och de allra flesta anser att de har tillgång till den vård de behöver. Det visar Västra Götalandsregionens uppföljning av Vårdbarometern där man för åttonde året i rad har undersökt den vuxna befolkningens attityder till och erfarenheter av hälso- och sjukvården.
- Vi ser en stadig ökning med en allt nöjdare befolkning. Det är resultatet av ett ständigt förbättringsarbete, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Lars-Olof Rönnqvist.
I årets undersökning upplever tre av fyra att de har tillgång till den vård de behöver. Andelen har ökat med 14 procentenheter sedan år 2002. Flera tillgänglighetssatsningar har gjorts i vården, till exempel införandet av vårdgarantin år 2005.
Skillnader
Men det finns skillnader i Västra Götaland. Mest nöjda är invånarna i Östra Skaraborg och Sjuhärad där 82 respektive 81 procent anser att de har tillgång till den vård de behöver. Norra Bohuslän, Dalsland och Nordöstra Göteborg ligger lägst på 65, 69 respektive 73 procent.
- Det kan finnas olika orsaker till detta, menar Lars-Olof Rönnqvist. Nordöstra Göteborg har tidigare haft få utbudspunkter, men där har det under det senaste året etablerats flera nya vårdcentraler. Vi har också byggt Angereds Närsjukhus.
Äldre mest nöjda
Personer som är äldre än 65 år och personer som mår bra eller mycket bra är som helhet mer nöjda med vården än övriga och anser i högre utsträckning att de har tillgång till den vård de behöver. Likaså har de som besökt vården högre förtroende än de som inte gjort det. Personer som är födda utanför Sverige anser sig i lägre utsträckning ha tillgång till den vård de behöver.
Var femte person uppger att de har varit i behov av sjukvård men inte sökt vård. Den främsta anledningen till detta var att man ville vänta ett tag. Tretton procent kan inte tänka sig att resa till ett annat sjukhus än hemsjukhuset för att operera sig. Det är framförallt äldre och personer med kort utbildning som inte vill resa.
Svårt nå 1177
Framkomligheten på telefon till Sjukvårdsrådgivningen 1177 är låg. Endast 50 procent tycker att det är lätt att komma fram på telefon.
- Vi har under flera år haft problem med telefontillgängligheten till Sjukvårdsrådgivningen, medger Lars-Olof Rönnqvist. Vi har gjort stora satsningar på att förbättra den och i dag ligger vi i nivå med riket i övrigt.
Läs rapporten...