Besöken vid vårdcentraler och liknande inrättningar i Västra Götaland får betyg 4 eller 5 på en femgradig skala av 77 procent av besökarna. Det här och mycket mer visar Vårdbarometern 2006 som löpande mäter befolkningens inställning till hälso- och sjukvården.
Av besökarna vid vårdcentraler och liknande inrättningar anser 81 procent att de vid senaste besöket fick den hjälp de förväntat sig. De var också nöjda med informationen om sjukdomen, ansåg att läkaren gav sig tid och visade respekt, fick tid inom 7 dagar och ansåg att väntetiden var rimlig. Vårdbarometern visar också att en högre andel år 2006 har fått tid på en vårdcentral inom 7 dagar efter att de ringt vårdcentralen jämfört med året innan. Detta till följd av vårdgarantin som infördes i slutet av år 2005. Men endast 64 procent tyckte att det var lätt att komma fram på telefon till vårdcentralen.
Högre förtroende för sjukhusen än för vårdcentralerna
Varannan västragötalänning uppger att de har ett stort förtroende för vård och behandling vid vårdcentral eller motsvarande 2005/2006, vilket är något lägre än övriga Sverige. 15 procent uppger att de har lite förtroende. Förtroendet är större för sjukhusen; 66 procent uppger att de har ett stort förtroende för vård och behandling där. 7 procent uppger att de har lite förtroende. Det finns variationer i förtroendet för vården inom Västra Götaland.
Äldre personer har störst förtroende för vården
De grupper som uppger att de har lite förtroende för vården vid vårdcentral respektive sjukhus är personer med födelseland i övriga Europa eller världen samt långtidssjukskrivna, förtidspensionärer och sjukpensionärer. Störst förtroende för vården vid vårdcentraler och liknande inrättningar respektive sjukhus har äldre personer.
Allt fler ringer sjukvårdsupplysningen
33 procent av befolkningen i Västra Götaland har under de senaste 12 månaderna ringt sjukvården för att "få information, råd eller hjälp om någon sjukdom direkt på telefon". En större andel av dessa ringde sjukvårdsupplysningen 2006 jämfört med 2002 (47 respektive 33 procent). En något mindre andel ringde vårdcentral/liknande. Varannan västragötalänning tycker att det är lätt att komma fram på telefon. Andelen personer som anser att det är lätt respektive svårt att komma fram på telefon är närmast oförändrad över tid i Västra Götaland. I Sverige däremot har andelen som tycker att det är lätt att komma fram på telefon ökat under perioden 2002-2006. Och andelen som tycker att det är svårt att komma fram har minskat under samma period. Detta tyder på att Västra Götaland har större problem med telefonframkomligheten vid råd på telefon än övriga riket. Men andelen som tycker det är lätt att komma fram på telefon till vårdcentral inför besök ligger på samma nivå som riket och har ökat över tid.
Göteborgare åker oftare till akuten vid halsfluss
En högre andel i Göteborgsområdet (10-12 procent) än övriga regionen åker till akuten vid ett sjukhus vid misstänkt halsfluss. Andelen som svarar att de ringer eller åker till akuten på denna fråga har legat konstant över tid (2002-2006) både i Västra Götaland och i riket.
Sju av tio anser sig ha tillgång till den vård de behöver
71 procent av västragötalänningarna anser att de har tillgång till den sjukvård de behöver, vilket är lägre än för övriga Sverige.
Om Vårdbarometern
Vårdbarometern är en rullande undersökning från Sveriges kommuner och landsting där cirka en halv procent av befolkningen får svara på frågor om förtroende, bemötande, tillgänglighet, upplevd hälsa med mera. I Västra Götaland deltog 9700 personer i undersökningen år 2006. Mer om resultaten för Västra Götaland finns att läsa i rapporten Verksamhetsanalys 2006 från Hälso- och sjukvårdsavdelningen i Västra Götalandsregionen: http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Page____36323.aspx