Pressmeddelande
Från Regionkansliet
2011-02-22 09:30


Patienterna i primärvården i Västra Götaland nöjda med vården


I dag presenterade Sveriges Kommuner och Landsting för andra gången resultaten av Nationella Patientenkäten. Resultatet från undersökningen visar att primärvården i Västra Götaland står sig bra i förhållande till andra landsting och visar en positiv utveckling inom flera områden. Patienterna är mycket nöjda med bemötandet och har också högt förtroende för både läkare och sjuksköterskor.

I Västra Götaland har drygt 22 000 patienter vid drygt 200 vårdcentraler bedömt sina erfarenheter från sitt senaste besök. Nytt i årets enkät är att även besök hos sjuksköterskor finns med bland frågorna.

Lätt att komma fram på telefon

Resultatet ger särskilt gott betyg åt sjuksköterskorna. Patienterna tycker att de får bra information och att det är lätt att få träffa den sjuksköterska man önskar. Patienterna tycker också att det är lätt att komma fram på telefon och att det finns goda möjligheter att påverka dag och tid för besök.

Men det finns fortfarande områden som kan förbättras, t ex när det gäller möjligheten att få träffa samma läkare vid besöken och möjligheten till att prata i avskildhet vid receptionen.

Komplement till andra undersökningar

Det är inga stora förändringar i resultaten för Västra Götalandsregionen som helhet sedan förra mätningen, våren 2010. Däremot är resultaten bättre på flera områden sedan första mätningen hösten 2009. 

- Enkätresultatet är en bekräftelse på att primärvården i Västra Götaland rör sig i rätt riktning. Det visar också att invånarna uppskattar den ökade tillgängligheten som vårdvalsmodellen VG Primärvård innebär, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Lars-Olof Rönnqvist.
- Resultatet är ett värdefullt komplement till andra undersökningar och analyser som vi själva gör, till exempel den årliga verksamhetsanalysen som bland annat ger svar på den medicinska kvaliteten i vården, påpekar Lars-Olof Rönnqvist.

Stor spridning mellan vårdcentralerna

Spridningen mellan vårdcentralernas resultat är stor på många håll.

- Den nationella patientenkäten ett bra verktyg för vårt fortsatta utvecklingsarbete, inte minst för de vårdcentraler som Västra Götalandsregionen själv äger och driver. Men man får ha respekt för att vi är en stor organisation och att det går olika snabbt och kan se olika ut, säger regiondirektör Johan Assarsson.

- Det är viktigt för oss att veta hur patienterna uppfattar besöket hos läkaren eller sjuksköterskan. Ofta handlar det om bemötande och information, och det är två områden som vi hela tiden jobbar med för att bli bättre, avslutar Johan Assarsson.


Fakta:
Genom Nationella Patientenkäten får patienter möjlighet att berätta om och betygsätta sina erfarenheter. Frågorna handlar om bland annat bemötande, delaktighet, förtroende och information. Undersökningen mäter patientupplevd kvalitet men säger till exempel inget om den medicinska kvaliteten.

Syftet med undersökningen är att landstingen och de enskilda vårdcentralerna ska få underlag för att utveckla och förbättra vården ur patienternas perspektiv. Det är även ett underlag för jämförelser, ledning och styrning samt för patienternas val av vårdcentral där patienterna själva kan göra jämförelser mellan vårdcentralerna på webbplatsen 1177.se

 

Läs mer på Sveriges Kommuners och Landstings webbplats


 


 



Kontaktperson: Regiondirektör Johan Assarsson, tel 0702-49 17 24 eller
hälso- och sjukvårdsdirektör Lars-Olof Rönnqvist, tel 0706-61 98 44


Läs meddelandet som PDF