Patienterna på Västra Götalandsregionens akutmottagningar är nöjda med bemötandet och har förtroende för både läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Däremot vill de ha bättre information om väntetider och i vilken ordning patienterna tas omhand. Det visar en undersökning från Sveriges Kommuner och Landsting som presenterades på fredagen.
Undersökningen visar också att patienterna anser att väntetiden för att få en första bedömning av sitt tillstånd var acceptabel. De kände sig väl omhändertagna och trygga när de kom till akutmottagningen och fick hjälp av personalen när de behövde det. Såväl läkare som sjuksköterskor och undersköterskor gav begripliga svar på patienternas frågor.
Däremot är patienterna mindre nöjda med informationen om hur länge de skulle få vänta på att få träffa en läkare. De är också missnöjda med väntetiden från första bedömning tills de fick träffa en läkare.
På riksgenomsnittet
Västra Götalandsregionen ligger på riksgenomsnittet inom de flesta områden men resultatet varierar mellan sjukhusen. Bland de områden som kan förbättras finns information om väntetid till läkare, information om i vilken ordning patienterna tas omhand på mottagningen, information om biverkningar av läkemedel och information om varningssignaler som patienten skulle vara uppmärksam på.
- Vi arbetar aktivt med väntetider och information på akutmottagningarna i Västra Götalandsregionen. Patienternas upplevelser och erfarenheter är viktiga i detta arbete. Nu behöver alla sjukhus analysera resultaten på lokal nivå för att fortsätta utveckla verksamheten, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Ann Söderström.
Fakta:
Nationella patientenkäten för akutmottagningar genomförs av Sveriges Kommuner och Landsting. Patienter från landets akutmottagningar har berättat om sina erfarenheter och bedömt bland annat bemötande, förtroende, delaktighet och information. I Västra Götaland har 2 400 patienter besvarat enkäten.
Läs om undersökningen och se resultatet