Pressmeddelande
Från Regionkansliet
2014-02-03 10:00


Patientnämndernas årsredovisning 2013 - Ytterligare ett år med ökning av klagomålsärenden till patientnämnderna i Västra Götalandsregionen


Under 2013 tog patientnämnderna i Västra Götalandsregionen emot drygt 5800 ärenden, en ökning med 7,1 procent, jämfört med 2012.
Nämndernas ärenden har varit en bidragande orsak till att rutiner har ändrats, gemensamma riktlinjer har tagits fram, kompetensfrågor har diskuterats och patientsäkerhetsrisker har uppmärksammats. Patienters berättelser till patientnämnderna kan också bekräfta vårdens egna antaganden om olika problem.

Iakttagelser

Inom tandvården har patienter framfört synpunkter på behandling och ekonomi. När det gäller båda dessa problemområden har frågan om en oberoende instans att vända sig till efterfrågats, för att få bedömning av behandlings- respektive kostnadsförslag. En sådan oberoende instans saknas idag.

Primärvårdsläkare gör bedömningar om att patienter är i behov av specialistvård men specialistvården bedömer att primärvården är rätt vårdnivå. Patienter undrar vart de ska vända sig.

Införandet av Kontaktpunkten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har medfört att patienter upplever en försämring av tillgängligheten till den efterfrågade vården.

Förändrad prioriteringsordning?

Patienter har haft synpunkter på resurs-, prioriterings-, valfrihets- och vårdgarantifrågor. Frågor har ställts om vårdgarantin har förändrat prioriteringsordningen inom olika vårdområden. Kan förslaget om en ny patientlag förändra detta? Exempel på resursfrågor är att patienter upplever att operationer har skjutits upp på grund av för få vårdplatser och att tillgång till behandling inom psykiatrisk vård har försämrats.

Patienter upplever problem vid byte av läkemedel, då såväl styrka som färg och form kan förändras. Detta har bland annat lett till att patienter har tagit dubbla doser av samma preparat. Apotekens ”månadens vara” och vissa andra läkemedel omfattas inte alltid av läkemedelsförsäkringen. Enligt förslag i SOU 2013:23 ”Ersättning vid läkemedelsskador och miljöhänsyn i läkemedelsförmånerna” kan denna situation komma att förändras från och med 1 januari 2015.

Missnöjda byter vårdcentral

Patientnämnderna har uppmärksammat att patienter upplever dåligt bemötande och att de inte blir lyssnade till. Patienter uppger att de listar om sig till annan vårdcentral när de inte är nöjda.

Patienters upplevelser vittnar om oklarheter kring ansvar för vårdgivare med avtal eller efter att avtalen har upphört. Oklarheterna kring ansvar gäller tillgänglighet, vårdinsatser, uppföljning och vid eventuella komplikationer. Det händer även att patienter som remitterats får återgå till remittenten på grund av att patienten varit alltför sjuk, till exempel saknas resurser för inneliggande eftervård.

Nämndernas ärenden inom den kommunala hälso- och sjukvården beskriver bristande omvårdnad som upplevs bero på låg bemanning och/eller bristande kunskaper hos personalen. Anhöriga anser sig inte involverade i beslut som tas beträffande patienten och anhörigas kunskaper om patienten tas inte tillvara.

Fristående patientnämnder

I Västra Götaland finns fyra patientnämnder, som är fristående från hälso- och sjukvården. Patientnämnderna, som finns i Borås, Göteborg, Mariestad och Uddevalla, kan genom sin oberoende ställning på ett obyråkratiskt och informellt sätt hjälpa den enskilde patienten att söka lösa de problem som uppstått i kontakten med vården. All kontakt med patientnämnden är kostnadsfri. Förtroendevalda och tjänstemän har tystnadsplikt. Patientnämndernas arbetsområde omfattar all offentligt finansierad hälso- och sjukvård, vissa socialtjänstfrågor i samband med kommunal hälso- och sjukvård inklusive skolhälsovård. Vårdens utförare och beställare samt Inspektionen för vård och omsorg (IVO) får generell och kontinuerlig återkoppling.

Länk direkt till Årsredovisning 2013: http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Gotalandsregionen/startsida/Vard-och-halsa/Vill-du-klaga-pa-varden/Om-Patientnamnden/Foldrar-och-publikationer/



Kontaktperson: Förvaltningschef Yvonne Tellskog 070-340 76 22
Borås – Anna-Carin Antonsson 010-441 39 01, Göteborg – Karin Norin-Nilsson 010-441 20 03, Mariestad – Margareta Lönn 010-441 36 02, Uddevalla – Irma Säterstam, 010-441 33 01


Läs meddelandet som PDF