Pressmeddelande
Från Regionkansliet
2008-12-18 09:00


SOS Alarm får förnyat förtroende att svara för Västra Götalandsregionens alarmeringsfunktion


Det blev SOS Alarm AB som vann Västra Götalandsregionens upphandlingen av AmbuAlarm - prioritering och dirigering av ambulanser i Västra Götaland. Avtalet innebär en rad nya tjänster som kommer att öka säkerheten vid utlarmning av ambulanser samtidigt som kostnaden bara ökar marginellt.

 

- Med tanke på alla mervärden som avtalet medför i form av nya tekniska lösningar och kompetenshöjning är vi mycket nöjda med upphandlingen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Lars-Olof Rönnqvist.

 

AmbuAlarm är ett nytt verksamhetsområde inom Västra Götalandsregionen och kan bäst beskrivas som en tillsyns och utvecklingsenhet för prioriterings- och dirigeringstjänsten. Enheten kommer att vara fullt inrättad från och med den 1 september nästa år. AmbuAlarm kommer att ha det medicinska ledningsansvaret  för prioritering och dirigering och ska i första hand öka patientsäkerhet och kvalitet.

 

Under upphandlingsprocessen förhandlade Västra Götalandsregionen med fyra företag med stor kompetens. Valet föll till slut på SOS Alarm AB med sina nyutvecklade tekniska lösningar, höga kvalitetspoäng och ett mycket konkurrenskraftigt pris.

 

- Vi får denna nya högkvalitativa tjänst med en rad nyheter och förändringar, berättar Lars-Olof Rönnqvist.

 

Vid de mest akuta utryckningarna, som trafikolyckor eller hjärtstopp, ska en prioritering göras och ambulansen vara utlarmad inom 60 sekunder.

 

- Om SOS Alarm inte klarar detta i 90 procent av fallen får de betala böter. Men om de klarar det i mer än 90 procent av fallen får de en bonusersättning. Det finns totalt tio sådana här överenskommelser för olika moment, säger Bengt Asplén, projektledare för AmbuAlarm-projektet.

 

Avtalet innebär bland annat en övergång till ett nytt radiosystem (Rakel) och SOS Alarm AB ansvarar för att utrusta ambulanser och akutmottagningar med radioapparater. Nytt är också en så kallad belastningsbarometer som gör att både regionen och SOS Alarm kan följa ambulansernas utnyttjandegrad i realtid på mätare.

 

Andra nyheter är ett nytt kartmaterial och avancerad teknik för att alltid hitta närmsta ambulans vid varje tillfälle. Det kommer även att finnas en larmfunktion om beredskapen blir för dålig i ett område.

 

Förutom de nya tekniska lösningarna kommer kompetensen att höjas.

 

- Målet är att all prioritering ska göras av sjuksköterskor vilket också medför att andelen legitimerade sjuksköterskor kommer att öka drastiskt i larmcentralen. När en sjuksköterska gjort prioriteringen kommer en certifierad dirigent att dirigera ambulansen, förklarar Bengt Asplén.

 

Avtalet är femårigt, med möjlighet till förlängning i två plus två år.



Kontaktperson: Hälso- och sjukvårdsdirektör Lars-Olof Rönnqvist, 0706-61 98 44, eller Bengt Asplén, projektledare AmbuAlarm-projektet 070-3276930.


Läs meddelandet som PDF