Pressmeddelande
Från Patientnämndernas kansli
2013-02-01 11:04


Patientnämndernas årsredovisning 2012


Patientnämnderna i Västra Götalandsregionen tog under 2012 emot 5 421 anmälningar och synpunkter. En ökning med 558 ärenden på tolv månader. Årsredovisningen för 2012 visar också, att antalet ärenden ökat med 31 procent den senaste tvåårsperioden.

Vård- och behandlingsfrågor uppgår till cirka 57 procent av alla ärenden; cirka 12 procent rör bemötande, information och kommunikation och omkring 30 procent rör frågor om organisation, regler och resurser. Närmare 60 procent av patientnämndernas anmälningar är gjorda av kvinnor.

Patientnämnderna har under 2012 handlagt 128 stödpersonsärenden, en ökning jämfört med 2011.

Patientnämndernas uppdrag utökades genom förändringar i lagstiftningen 2011-01-01. Förändringarna innebar bland annat att nämnderna har fått ett utökat informationsuppdrag, att bidra till hög patientsäkerhet och att kontinuerligt rapportera patientsäkerhetsfrågor till Socialstyrelsen. Under året har nämndernas förtroendevalda genomfört ett flertal informationsinsatser till kommunfullmäktige och intresseorganisationer.

Bidrag till kvalitetsförbättringar och hög patientsäkerhet

Patientnämndernas arbete ska bidra till kvalitetsförbättringar och hög patientsäkerhet i vården. Under året har bland annat följande hänt:
 
Patientnämnden Göteborg har tillskrivit regionstyrelsen om svårigheter att få hjälp från den psykiatriska sjukvården. Hälso- och sjukvårdsutskottet har tillskrivits av Patientnämnden Uddevalla om oklarheter i samband med avtalsvård och av samtliga patientnämnder om patienters upplevelse av att inte bli lyssnade till.

Patientnämndernas ärenden har bidragit till att patientsäkerhetsrisker uppmärksammats, rutiner ändrats, gemensamma riktlinjer tagits fram och kompetensfrågor har diskuterats. Exempelvis

• Nya rutiner har införts på akutmottagning med en ny jourlinje för akutpatienter, ändrade rutiner för när patient ska få en första bedömning av vårdbehov samt ändrad rutinbeskrivning för akuta patienter

• Ny checklista har framtagits för att säkerställa att kunskap finns om Västra Götalandsregionens rutiner vid konstaterande av dödsfall i hemmet

• Rutiner har setts över så att rätt information lämnas till patienter som söker vård enligt smittskyddslagen.

• Informationsbrist från läkare har tagits upp till diskussion i läkargrupp för att hitta bättre och säkrare sätt att informera patienter i efterförloppet till tumörsjukdom.

• Rutiner har ändrats så att mottagning skall träffa patienter inför operation och diskutera utsättning och insättning av blodförtunnande läkemedel så att patienten vet vad som ska ske.

Iakttagelser utifrån patientberättelser

Oklarheter om regelsystem och om vården följer dessa. Gäller till exempel frågor om vårdgaranti, valfrihet, förnyad medicinsk bedömning.

Brister i planering, samordning och uppföljning inom och mellan vårdnivåer. Till exempel följs inte alltid regelverk beträffande remisshantering.

Resurs- och prioriteringsfrågor. Behandlingsmetoder efterfrågas som tillhandahålls inom andra landsting men inte inom Västra Götalandsregionen vilket av patienter uppfattas som att vården inte ges på lika villkor över hela landet.

Svåröverskådlig tillgång till vård – vilsna patienter. Patienter med komplexa medicinska ohälsoproblem uttrycker att det är svårt att orientera sig i sjukvårdssystemet. Avtalsvård och många vårdaktörer kan bidra till upplevelsen.

Patienter upplever att de inte blir lyssnade till vilket kan leda till försenade diagnoser med vårdskador som följd.

Antalet synpunkter på medicinering jämfört med 2011 har till synes ökat. Patienter har synpunkter på att de fått ett felaktigt läkemedel, felaktig dos eller att förnyelse av recept inte har fungerat. Även kostnadsskäl anser patienter har påverkat val av medicinering.

Inom tandvården har patienter lyft ekonomiska frågor men även frågor om tandvårdens kvalitet när t.ex. broar, bryggor och fyllningar som går sönder.
 

Allmän information om Patientnämnderna

I Västra Götaland finns fyra patientnämnder som är fristående, enligt lag, från hälso- och sjukvården. Nämnderna, som finns i Borås, Göteborg, Mariestad och Uddevalla, hjälper patienter och anhöriga när de inte lyckas lösa problem som uppstått i kontakt med hälso- och sjukvården. Patientnämnderna hjälper till att förmedla kontakt med rätt myndighet eller instans om man vill driva ett ärende vidare. All kontakt med nämnderna är kostnadsfri. Nämndernas förtroendevalda och tjänstemän har tystnadsplikt. Patientnämndernas verksamhetsområde omfattar all offentligt finansierad hälso- och sjukvård i Västra Götaland, samt vissa socialtjänstfrågor i samband med kommunal hälso- och sjukvård.

Länk direkt till Årsredovisning 2012 : http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Gotalandsregionen/startsida/Vard-och-halsa/Vill-du-klaga-pa-varden/Om-Patientnamnden/Foldrar-och-publikationer/



Kontaktperson: Borås – Anna-Carin Antonsson 010-441 39 01
Göteborg – Karin Norin-Nilsson 010-441 20 03 Mariestad – Margareta Lönn 010-441 36 02 Uddevalla – Sofia McMonagle, 010-441 33 02


Läs meddelandet som PDF