Pressmeddelande
Från Regionkansliet
2014-03-04 10:00


Vårdcentralernas patienter är fortsatt nöjda med bemötandet


Under hösten 2013 mätte Västra Götalandsregionen Primärvården i nationell patientenkät och nu är resultaten klara. Mätningen ingick i grundåtagandet för Nationell Patient Enkät (NP) vilket innebär att samtliga landsting i landet genomförde mätningen. Mätningen genomfördes både vad det gäller läkarbesök och sjuksköterskebesök.

Arbetet med Nationell Patient Enkät pågår sedan 2009 och det främsta syftet är att ge patienterna möjlighet att ge synpunkter på vården så att sjukvården kan utveckla sina verksamheter. 

Åtta indikatorer

Svaren i enkäterna delas in i 8 stycken övergripande indikatorer som bygger på den patientupplevda kvaliteten (ett så kallat PUK-värde): bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta, helhetsintryck samt rekommendera. Svaren ger ett bra underlag för förbättringsarbete inom verksamheterna. 39 000 enkäter för läkarbesök och 20 000 enkäter för sjuksköterskor är utskickade.

Indikatorn bemötande visar ännu en gång bäst resultat. Indikatorn delaktighet visar en spridning mellan 54 och 90, dock inga stora förändringar från föregående år, men med stora spridningar mellan vårdcentralerna.

Förbättrade värden i jämförelse med 2012

I jämförelse med förra mätningen 2012, noteras i många fall att värdena har förbättrats. Som framgår av tabellen noteras i 2013 års mätning ett genomgående bättre resultat för sjuksköterskebesöken i jämförelse med läkarbesöken, även om det i vissa fall kan röra sig om olika patientgrupper. I jämförelse med Riket noteras att Västra Götalandsregionens värden antingen är ungefär desamma eller något lägre, men detta är endast marginellt.

– Detta är ett viktigt underlag i vårt förbättringsarbete och det syns att verksamheterna arbetar med dessa frågor och att det ger resultat, säger Ann Söderström.

I tabellen nedan redovisas de samlade resultaten för Primärvården i Västra Götalandsregionen 2013 uppdelat på läkar- och sjuksköterskebesök.

Primärvård 2013 höst

PUK-värde

PUK-värde

Indikator

Läkare

Sjuksköterska

Bemötande

89

94

Delaktighet

77

85

Information

76

84

Tillgänglighet

78

85

Förtroende

83

93

Upplevd nytta

80

88

Helhetsintryck

71

78

Rekommendera

81

88

PUK-värde är ett mått på Patient Upplevd Kvalitet som mäts på en skala mellan 0 och 100. Desto högre värde desto högre patientupplevd kvalitet.



Kontaktperson: Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör, 0730-771177
Eva-Charlotta Helgesson, Planerare, 010-441 13 51


Läs meddelandet som PDF