Pressmeddelande
Från Regionkansliet
2013-03-11 10:30


Patienters synpunkter ska förbättra vården

Vårdcentralernas patienter nöjda med bemötandet


Västra Götalandsregionen mäter återigen patienternas upplevelser av hälso- och sjukvården Patienternas synpunkter på och upplevelser av hälso- och sjukvården är en viktig grund för vårdens utvecklings- och förbättringsarbete.

Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande, nationella mätningar av patientupplevd kvalitet i hälso- och sjukvården. Under hösten 2012 mätte Västra Götalandsregionen primärvården med nationell patientenkät och nu är resultaten från de mätningarna klara.
Mätningen var en så kallad mellanårsmätning vilket innebär att varje landsting/region själv väljer om de vill delta. Totalt deltog 14 landsting/regioner i mätningen.
Mätningen kan göras både för läkar- respektive sjuksköterskebesök och Västra Götalandsregionen deltog i båda dessa mätningar.

Alla vårdcentraler deltog

Alla vårdcentraler i Västra Götaland, såväl offentligt som privat drivna, deltog. Svaren i enkäten kan grupperas i åtta övergripande indikatorer; bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta, helhetsintryck och rekommendera.
I tabellen nedan redovisas de samlade resultaten 2012 för primärvården i Västra Götalandsregionen, uppdelade på läkar- och sjuksköterskebesök. 

Som framgår av tabellen noteras genomgående bättre resultat för sjuksköterskebesöken jämfört med läkarbesöken. Bäst resultat ses för indikatorn bemötande.
Tabellen visar det samlade resultatet för Västra Götalandsregionen.
Variationen mellan olika vårdcentraler är dock stor.
Indikatorn helhetsintryck varierar till exempel mellan 51 och 88 och indikatorn rekommendera mellan 51 och 98.

Små variationer jämfört med 2011

Jämfört med förra mätningen, 2011, noteras små variationer i resultaten för Västra Götalandsregionen totalt. För samtliga indikatorer, och både för läkar- och sjuksköterskebesök, är värdena oförändrade eller visar en liten förbättring.
För enskilda verksamheter kan dock skillnaderna vara större.
Det är också på verksamhetsnivå som resultaten har störst användning.
Jämförelser med riket är svårt då alla landsting/regioner inte deltog i mätningen.
Västra Götalandsregionen ser kontinuerliga mätningar av patienternas uppfattningar om hälso- och sjukvården som ett mycket viktigt verktyg i arbetet med att utveckla vården. Information finns också på www.skl.se

 

PUK-värde[1]

Primärvård

 

Läkare

Sjuksköterska

Bemötande

89

93

Delaktighet

77

84

Information

76

84

Tillgänglighet

79

85

Förtroende

83

91

Upplevd nytta

81

88

Helhetsintryck

70

77

Rekommendera

82

87



[1] PUK-värde är ett mått på PatientUpplevd Kvalitet som mäts på en skala mellan 0 och 100 där högre värde innebär högre patientupplevd kvalitet.

 



Kontaktperson: Kontakt: Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör, telefon 0730-771177 Katarina Orrbeck, utvecklingsledare, telefon 010-4411335


Läs meddelandet som PDF