Stroke är den främsta anledningen till handikapp och den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige. Västra Götalandsregionen deltar i en ny nationell kampanj som ska få allmänheten att känna igen symtomen vid stroke och larma 112. Syftet är att få fler att överleva stroke med minimalt handikapp.
Om mungipan hänger snett, kraften i arm/ben försvinner eller talet är sluddrigt – ring omedelbart 112. Det är budskapet som Sveriges landsting och regioner förmedlar i den nationella strokekampanjen.
Kampanjen är igång sedan 7 oktober och syftar till att allmänheten ska lära sig att känna igen symtomen vid stroke och larma sjukvården direkt. Det handlar om att få fler människor att överleva stroke med minimalt handikapp.
Stroke – en blodpropp eller blödning i hjärnan - är den främsta anledningen till handikapp och den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige. Av de 30 000 personer som insjuknar i stroke varje år avlider 8 000 personer.
Följa upp resultaten
I projektet ingår också strokeexperter och medicinska rådgivare som granskat budskapen och som ska följa upp kampanjens resultat med hjälp av noggranna mätningar. En av ledamöterna i expertgruppen är Lars Rosengren, professor i neurologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Han förklarar, att expertgruppen ska följa upp resultaten av kampanjen.
-Genom att göra kännedomsmätningar under kampanjens gång kan vi mäta hur kunskapen om strokesymtomen ökar hos befolkningen. Genom nationella kvalitetsregister räknar vi också med att kunna se om tiden från symtomdebut till larm förkortas, säger Lars Rosengren.
Många olika media
Kampanjen bygger på Socialstyrelsens nationella riktlinjer om strokesjukvård (2009) som rekommenderar en förstärkt informationssatsning om stroke till allmänheten.
Sveriges landsting och regioner satsar tillsammans omkring 50 miljoner kronor under tre år för att nå ut med sitt budskap.
För att nå ut till så många som möjligt ska kampanjen synas i olika media. En reklamfilm på TV4 kommer att följas upp av annonser i såväl de större morgontidningarna samt i lokal- och fackpress. Kampanjen arbetar också via sociala media och kommer att ha en egen sida på Facebook med nyheter, bilder och videoklipp.
Webbplatsen, strokekampanjen.se, blir navet i kampanjen och kommer bland annat att innehålla filmer med anhöriga som berättar om hur de räddat livet på någon i sin närhet som fått stroke. På webbplatsen kan man också lära sig de vanligaste varningssignalerna och vikten av att larma i tid genom det så kallade AKUT-testet. I Västra Götaland får invånarna dessutom extra information genom Regionmagasinet, som har temasidor om stroke 13 oktober.
Läs mer på www.strokekampanjen.se