Under hösten övergår Västra Götalandsregionens förvaltningar inom hälso- och sjukvården successivt till ett nytt förenklat system för patientfakturering.
Den nya faktureringsrutinen innebär att patienterna kommer att få en samlingsfaktura över samtliga vårdavgifter för en viss period. Samordningen av faktureringen innebär också att patienterna kommer att få en gemensam kundtjänst att vända sig till med sina fakturafrågor, jämfört med idag då patienterna måste vända sig till respektive vårdgivare med eventuella frågor. Folktandvården kommer inte att omfattas av den nya faktureringsrutinen.
Bjarne Tveitan, utvecklingschef på Västra Götalandsregionen förklarar:
- Vi ser många fördelar med det nya faktureringssystemet som vi inför under hösten. Idag får våra patienter en separat faktura för varje vårdtillfälle. Har man exempelvis varit på besök hos primärvården, åkt ambulans och fått vård på något av våra sjukhus, kommer en faktura för varje tillfälle från respektive vårdgivare. Det nya systemet innebär istället att patienterna kommer att få en samlad faktura för den senaste månadens vårdbesök, vilket kommer att ge patienterna en bättre överblick av sina vårdavgifter under perioden.
Förändringen är ett led i Västra Götalandsregionens utvecklingsarbete och kommer också att innebära en effektivisering av den interna administrationen.