Vet du när du ska ringa nödnumret 112 och när du ska ringa 1177 Vårdguiden? Kunskapen och kännedomen om de nationella nöd- och hjälpnumren är generellt sett hög i Sverige. Trots det rings upp till ett par hundra tusen samtal till larmnumret 112 som borde gått till 1177 istället – och vice versa.
Nödnumret 112 tar emot cirka 3,3 miljoner samtal per år. Ungefär en fjärdedel av dessa handlar om vårdärenden, resten rör räddning, polis och samtal till jourhavande präst eller är felringningar. Uppskattningsvis gäller ett par hundratusen av samtalen till 112 mindre akuta vårdärenden där man istället skulle ringt 1177.
– Om fler kände till hur de olika numren ska användas skulle de få rätt hjälp snabbare. Ett samtal till 112 som egentligen handlar om rådgivning och ska till 1177, fördröjer hjälpen till dem som verkligen är i behov av hjälp, säger Bengt Asplén, verksamhetschef på AmbuAlarm, Västra Götalandsregionen och fortsätter:
- Många tror dessutom att det går fortare på akuten om man kommer in med ambulans, vilket är ett missförstånd.
1177 Vårdguiden på telefon tar årligen emot 5-6 miljoner samtal. Samtalen kan handla om alltifrån frågor om olika symtom till frågor om avgifter, regler och rättigheter i vården. Många ringer om feber, halsont, ont i magen, prickar och utslag. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på frågor, ger råd och vägleder rätt i vården. Ungefär 150 000 samtal per år är så pass akuta att de hänvisas vidare till 112.
– De ”112-samtal” som vi får in till 1177 Vårdguiden handlar i många fall om bröstsmärtor eller misstanke om stroke, säger Monika Bondesson, Primärvårdschef Sjukvårdsrådgivningen, Västra Götalandsregionen. Att ringa direkt till 112 i de fallen är förstås extra viktigt så att man inte riskerar att tappa dyrbara minuter.
Du ska ringa 112:
- Om du eller någon annan i din närhet är skadad i en olycka eller plötsligt faller ihop eller om det är en brand eller någon annan nödsituation som kräver omedelbar hjälp av ambulans, brandkår, polis eller annan räddningstjänst.
Till 1177 ringer du när du behöver:
- Råd och hjälp om du själv eller någon annan är sjuk
- Hjälp att hitta rätt i vården
Gemensam informationsinsats om 112 och 1177
Det är inte alltid helt lätt att avgöra när man ska ringa 112 respektive 1177. Under november månad genomför därför SOS Alarm och 1177 Vårdguiden en gemensam kommunikationsinsats för att öka kännedomen om de båda numren och i vilka situationer de ska användas. Insatserna riktar sig denna gång specifikt till invandrare som har svenska som andraspråk.
Fakta Sveriges viktigaste nummer
112 Nödnummer vid fara för liv, egendom eller miljö
1177 Sjukvårdsrådgivning på telefon
114 14 Polisens nummer vid icke-akuta händelser
113 13 Informationsnummer vid olyckor och kriser
Länkar
1177 Vårdguiden
SOS Alarm
Kontakt
- Bengt Asplen, verksamhetschef, AmbuAlarm, Prehospitalt och Katastrofmedicinskt Centrum, Västra Götalandsregionen tel 031-3420650, 070-3276930.
E-post bengt.asplen@vgregion.se
- Monika Bondesson, Primärvårdschef Sjukvårdsrådgivningen, Västra Götalandsregionen
Tel 0700-824182. E-post monika.bondesson@vgregion.se
- SOS Alarms pressjour på tel 08-205 307 alternativt 1177 Vårdguidens pressfunktion (bemannas kontorstid) på tel 08-123 135 27, sms: 070-001 72 34.