I förra veckan fick 1177.se pris som bästa mobila webbplats i Web Service Award. Nu visar en kundundersökning att webbplatsen också får utmärkta betyg i den senaste nöjd-kund-index-mätningen, så kallat NKI.
Västra Götaland, Dalarna och Jämtland hamnar på en delad förstaplats med ett index på 82. Allt över 74 tolkas som ”mycket nöjda användare”.
Trovärdigheten får högst betyg
7710 personer var med och svarade på enkätundersökningen*. Kvinnor och yngre personer tillhör de mest nöjda användarna. Även 1177 Vårdguiden på telefon fick ett högt betyg.
Just att det faktum att går att lita på informationen på 1177.se och att den känns aktuell och uppdaterad, får ett toppbetyg av användarna.
– Vi är jättestolta över de fina resultaten. Att den regionala delen av webbplatsen 1177.se lägger sig på delad förstaplats visar att den har en väldigt hög trovärdighet. Tjänsterna på webbplatsen är också mycket uppskattade. Idag kan du till exempel ställa en anonym fråga, förnya recept, hitta och jämföra vård samt av/omboka tid.
– Webbplatsen kompletterar den övriga sjukvården på ett bra sätt. Många gånger kan man hitta viktig information på 1177.se och därmed slippa sitta i telefonkö. Du kan bli bättre påläst inför ett vårdbesök eller få tips på egenvård, säger Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsdirektör Ann Söderström.
FOTNOT: 1177.se i Västra Götaland hade över en miljon besökare under januari 2015. Det är nytt rekord!
FAKTA
Bakom 1177 Vårdguiden står Sveriges landsting och regioner. Målet är att stärka patientens ställning och att främja en god hälsa på lika villkor i hela landet. Varje landsting har en egen regionalt anpassad webbplats. Här finns fakta och råd om sjukdomar, behandlingar, patientberättelser, regler och rättigheter och olika teman. Det finns möjlighet att ställa en anonym fråga och få ett personligt svar. Det går att hitta och jämföra vårdmottagningar. Det finns också olika e-tjänster som gör att du exempelvis kan kontakta vården, förnya recept eller omboka läkarbesök. Tjänsterna på webbplatsen blir succesivt fler och användningen av dem ökar stadigt.
1177 är telefonnumret för sjukvårdsrådgivning – dygnet runt i hela Sverige. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer behov av vård, ger råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.
Vad söker man på?
I Västra Götaland var de mest besökta artiklarna under januari 2015:
- Magsjuka, diarré och kräkningar
- Ont i magen
- Artros behandlas bäst med fysisk aktivitet
- Patientavgifter i Västra Götaland
- RS-virus hos barn
- Graviditetskalender
- Halsfluss
- Urinvägsinfektion
- Influensa
- Lunginflammation
Kontakt
Marianne E Berggren marianne.e.berggren@vgregion.se, tel 0700- 82 23 45
Kommunikatör, eHälsoenheten
Västra Götalandsregionen
Eller 1177 Vårdguidens presstelefon på 08 - 123 135 27.
*NKI-mätningen av 1177 Vårdguiden på webben baserar sig på 7710 svar från en pop-up-enkät på webbplatsen, mellan 29 oktober 2014-7 januari 2015. NKI-mätningen av 1177 Vårdguiden på telefon baseras på telefonintervjuer som skett inom en vecka efter samtal till 1177 Vårdguiden, till dem som tackat ”ja” vid en fråga i telefonkön. Mätperiod: 20 oktober 2014 – 16 januari 2015. Antal svar: 5 963.