Pressmeddelande
Från Regionkansliet
2009-10-23 10:45


Lyckad informationskampanj om vårdvalet i Västra Götaland


Den 1 oktober startade VG Primärvård – Västra Götalandsregionens vårdvalsmodell.  En färsk undersökning visar att 86 procent av invånarna i Västra Götaland känner till möjligheten att välja vårdcentral.

I undersökningen som gjorts av TUI, Turismens Utredningsinstitut, och SIFO ingick 850 slumpmässigt utvalda personer i Västra Götaland. Syftet var att utvärdera effekten av Västra Götalandsregionens informationsinsatser över tid men också att utvärdera de olika kanalernas förmåga att nå invånarna.
Kampanjen pågick från mitten av juni till början av september. Målet var att invånarna skulle känna till möjligheten att välja vårdcentral och veta vad deras val innebar. Målgruppen var alla invånare över 16 år.

Flera olika kanaler

Budskapet för kampanjen var ”Valet är ditt – välj vårdcentral och påverka din vård”.
Kampanjens olika delar bestod av hemsida, annonsering i TV, på internet, dagspress, hushållstidningen Regionmagasinet, trycksaker på vårdcentraler och apotek samt ett individuellt brev direkt hem till alla 1,6 miljoner invånare i Västra Götaland. Information togs fram på nio olika språk och i anpassade former såsom teckenspråk, ljudfiler och punktskrift. Totalbudgeten för kampanjen var 15 miljoner kronor.

- Vi var angelägna om att alla skulle känna att de fått tillräckligt med information och kunskap för att välja vårdcentral, säger Susanne Hillberger, informationschef vid Västra Götalandsregionen. Människor tar ju till sig information på många olika sätt och därför satsade vi på flera olika kanaler som når olika målgrupper. 

Störst effekt hade Västra Götalandsregionens egen informationskampanj. Men nyhetsartiklar i media har också haft stor betydelse.

- Vi har hela tiden arbetat med att förse media med relevant och aktuell information, säger Åsa Sundell, kommunikatör för vårdvalet.

När det gäller kampanjens olika delar är det annonser i TV och dagspress samt direktutskicket till invånarna som haft störst genomslag. Sammanlagt har 89 procent av invånarna tagit del av informationen, kvinnor i något högre grad än män. Cirka 300 000 personer har besökt hemsidan.

Telefonservice

I samband med att brevet skickades ut till alla invånare öppnade Västra Götalandsregionen en telefonservice för att svara på invånarnas frågor om vårdvalet. Drygt 14 000 telefonsamtal besvarades under en period på sex veckor.

- Det var en uppskattad service, säger Åsa Sundell. Undersökningen visar att 79 procent tycker att de i hög grad har fått svar på sina frågor.

- Totalt sett är vi mycket nöjda med resultatet, säger Susanne Hillberger. Det är glädjande att så många tagit del av och förstått informationen.

Vårdvalet i Västra Götalandsregionen innebär större möjligheter för patienten att påverka sin vård, bland annat genom att välja vårdcentral. Målet är att stärka patientens ställning, höja kvaliteten och öka tillgängligheten i vården.

Ansvariga byråer för arbetet har varit SCP Göteborg, Carat samt Cohn & Wolfe.

Kontaktpersoner

Västra Götalandsregionen: Susanne Hillberger, informationschef, 031-63 08 32 eller Åsa Sundell, projektkommunikatör, tel 0500-49 56 96

Reklambyrå: SCP Göteborg, Toomas Tartu, 031-726 98 81

Mediabyrå: Carat, Johan Steen, 031-743 05 24

PR-byrå: Cohn & Wolfe, Irene Hedström, 031-61 68 86

 
Bilagor:



Kontaktperson: Niclas Samsioe, presstjänsten, 0706-98 06 35.


Läs meddelandet som PDF