Nya steg på väg mot det västsvenska infrastrukturpaketet togs idag då regionstyrelsen i Västra Götaland ställde sig bakom ett förslag till avtal om syfte, finansiering och fortsatt arbete för paketets genomförande.
Nästa vecka behandlar regionfullmäktige avtalet och motsvarande kommer att göras hos övriga avtalsparter, det vill säga Landstinget i Halland, Göteborgs Stad och Göteborgsregionens kommunalförbund. Avtalsparter är också Banverket och Vägverket. Avtalet ska undertecknas och lämnas till regeringen senast den 9 november.
I avtalet uttrycker parterna sin avsikt att gemensamt ansvara för finansiering och genomförande av de satsningar som ingår. Staten förutsätts finansiera halva paketet med 15 miljarder. Medfinansiärerna ska genom regionala och lokala bidrag bidra med totalt 3 miljarder. 12 miljarder av finansieringen bygger på ett system med trängselskatt. Hur ett sådant system ska se ut är inte klart i nuläget men är något som Vägverket arbetar med att utreda.
Västra Götalandsregionen ska tillsammans med Landstinget i Halland bidra med 1 miljard kronor till finansieringen av Västlänken. Västra Götalandsregionen förbinder sig också att tillsammans med övriga parter vårda avtalet och se till att finansieringen fullföljs.
Det exakta innehållet i paketet är ännu inte fastställt. Analyser av föreslagna objekt och deras nytta pågår. Klart är dock att paketet ska omfatta Västlänken, Marieholmstunneln, kollektivtrafikinvesteringar enligt projekt K2020 och en delfinansiering av en ny Göta älvbro.
Utmaningar i det västsvenska transportsystemet
Det västsvenska transportsystemet har brister i kapacitet och standard i såväl väg- som järnvägsnätet, både i anslutningarna in mot Göteborgsområdet och inne i de centrala delarna. Miljön är en annan viktig fråga då transportsystemet, förutom klimatpåverkan, också har betydande konsekvenser för luftkvalitet och hälsa.
Den infrastruktur som stödjer ett ökat kollektivresande är inte tillräckligt utbyggd och resandet med kollektivtrafiken behöver mer än fördubblas för att påtagligt begränsa biltrafikens tillväxt. En annan utmaning är att Göteborgs arbetsmarknad, som idag i princip inkluderar förortskommunerna, i ett närliggande tidsperspektiv måste växa och komma att omfatta större delar av Västra Götaland och Halland.
- En utgångspunkt för Västra Götalandsregionens medverkan är att det västsvenska paketet kommer att bidra till att det blir lättare att resa till arbete och studier vilket bidrar till ökad sysselsättning och tillväxt i vår del av landet, säger Roland Andersson, regionstyrelsens ordförande.
- Västlänken kommer att ge oss möjligheter att köra regiontågstrafiken på ett mer effektivt sätt utan att behöva vända tågen på Göteborgs Central. Tillsammans med kollektivtrafiksatsningarna får vi också ett, ur miljösynpunkt, mer hållbart transportsystem, framhåller Kent Johansson, ordförande i beredningsgruppen för regionutveckling (BRU).
http://www.vgregion.se/vastsvenskapaketet
Kontaktpersoner:
Roland Andersson (S), regionstyrelsens ordförande, 0705-16 70 24
Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens vice ordförande, 0730-98 48 00
Kent Johansson (C), ordförande i BRU, tel nr 0705-37 03 40
Rolf Thor, chef infrastruktur och kollektivtrafik, tel 0703-20 63 58
Övriga beslut i regionstyrelsen den 13 oktober se separat pressmeddelande