Patienterna i Västra Götaland är i stort sett nöjda med vården.
Bäst betyg får bemötandet. Det visar den senaste nationella patientenkäten.
Under vintern-våren 2012 mättes, för andra gången, den specialiserade vården med nationell patientenkät och nu är resultaten från mätningarna klara.
Resultaten redovisas för öppenvård respektive slutenvård och för somatisk (kroppssjukvård) respektive psykiatrisk vård. Svaren i enkäten kan grupperas i åtta övergripande indikatorer; bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta, helhetsintryck och rekommendera.
Små skillnader jämfört med riket
Skillnaderna i resultat mellan Västra Götalandsregionen och riket är genomgående relativt små. Även jämfört med förra mätningen, 2010, noteras små variationer för Västra Götalandsregionen. För enskilda verksamheter kan dock skillnaderna vara större. Det är också på verksamhetsnivå som resultaten har störst användning.
– Att göra regelbundna mätningar av hur patienterna uppfattar hälso- och sjukvården är ett mycket viktigt verktyg i arbetet med att utveckla vården, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Ann Söderström.
Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande, nationella mätningar av patientupplevd kvalitet i hälso- och sjukvården. Alla landsting och regioner i Sverige genomför enkäten som samordnas av Sveriges Kommuner och Landsting. Mer om enkäten på SKL:s webbplats
I tabellen nedan redovisas de samlade resultaten 2012 för sjukhusen i Västra Götalandsregionen. Inom psykiatrin är svarsfrekvenserna relativt låga vilket innebär större konfidensintervall (intervall inom vilket ”det sanna” värdet befinner sig).
PUK-värde |
Somatik |
Psykiatri |
|
Öppenvård |
Slutenvård |
Öppenvård |
Slutenvård |
Bemötande |
94 |
91 |
85 |
77 |
Delaktighet |
81 |
75 |
69 |
57 |
Information |
83 |
79 |
69 |
59 |
Tillgänglighet |
80 |
80 |
63 |
61 |
Förtroende |
91 |
87 |
73 |
70 |
Upplevd nytta |
86 |
90 |
75 |
69 |
Helhetsintryck |
79 |
76 |
65 |
59 |
Rekommendera |
92 |
90 |
80 |
72 |