Pressmeddelande
Från Regionkansliet
2012-10-12 10:00


Patienterna nöjda med vården i Västra Götalandsregionen


Patienterna i Västra Götaland är i stort sett nöjda med vården.
Bäst betyg får bemötandet. Det visar den senaste nationella patientenkäten.

Under vintern-våren 2012 mättes, för andra gången, den specialiserade vården med nationell patientenkät och nu är resultaten från  mätningarna klara.
Resultaten redovisas för öppenvård respektive slutenvård och för somatisk (kroppssjukvård) respektive psykiatrisk vård. Svaren i enkäten kan grupperas i åtta övergripande indikatorer; bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta, helhetsintryck och rekommendera.

Små skillnader jämfört med riket 

Skillnaderna i resultat mellan Västra Götalandsregionen och riket är genomgående relativt små. Även jämfört med förra mätningen, 2010, noteras små variationer för Västra Götalandsregionen. För enskilda verksamheter kan dock skillnaderna vara större. Det är också på verksamhetsnivå som resultaten har störst användning.
– Att göra regelbundna mätningar av hur patienterna uppfattar hälso- och sjukvården är ett mycket viktigt verktyg i arbetet med att utveckla vården, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Ann Söderström.
Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande, nationella mätningar av patientupplevd kvalitet i hälso- och sjukvården. Alla landsting och regioner i Sverige genomför enkäten som samordnas av Sveriges Kommuner och Landsting. Mer om enkäten på SKL:s webbplats

 

I tabellen nedan redovisas de samlade resultaten 2012 för sjukhusen i Västra Götalandsregionen. Inom psykiatrin är svars­frekvenserna relativt låga vilket innebär större konfidensintervall (intervall inom vilket ”det sanna” värdet befinner sig).

 

PUK-värde[1]

Somatik

Psykiatri

 

Öppenvård

Slutenvård

Öppenvård

Slutenvård

Bemötande

94

91

85

77

Delaktighet

81

75

69

57

Information

83

79

69

59

Tillgänglighet

80

80

63

61

Förtroende

91

87

73

70

Upplevd nytta

86

90

75

69

Helhetsintryck

79

76

65

59

Rekommendera

92

90

80

72

 

 



[1] PUK-värde är ett mått på PatientUpplevd Kvalitet som mäts på en skala mellan 0 och 100 där högre värde innebär högre patientupplevd kvalitet.

 

 

Mer information på SKL:s webbplats

 



Kontaktperson: Katarina Orrbeck, utvecklingsledare, Hälso- och sjukvårdsavdelningen. Tel: 010-4411335, 0703-258685
Ann Söderström, hälso-och sjukvårdsdirektör. Tel:010 - 441 15 61, 0730 - 77 11 77


Läs meddelandet som PDF